Noord Bali (doe aub nooit een dolfijnen tour met zonsopkomst) & West Bali

22 maart 2018 - Medewi, Indonesië

Hello again,

De dag na Neypi, eindelijk tijd om de omgeving te verkennen en op het scooter ritje (vanuit Denpasar) na ook voor het eerst weer lekker dingen doen nadat ik op bed had gelegen. Vandaag ging ik uitchecken in mijn luxe hotel en verhuizen naar een hostel, waar ze overigens alleen maar private rooms hebben. Bleek echt ongeveer aan de overkant van de weg te zitten, heerlijk dichtbij! De eigenaar probeerde wel gelijk allemaal tourtjes te verkopen, na lang twijfelen heb ik dan toch de dolfijnentour geboekt. Daarna ben ik richting Sambangan gereden, hier zijn een aantal watervallen waar je een trekking kunt doen. De eerste waterval was 12m hoog en hier ging je vanaf glijden. Voelde me daar echt totaal niet ontspannen bij, bang dat ik me open zou halen tijdens het glijden, maar je voelt dus niks van de rotsen. Daarna duurde het intens lang voordat ik weer bovenwater kwam (gevoelsmatig) ondanks dat ik een zwemvest aan had moest ik flink zwemmen.. Toen er werd aangeboden om nog een keer te glijden dacht ik nee bedankt. De volgende waterval was 10m hoog en hier gingen we springen, na een kleine twijfel sprong ik en raakte ik de bodem.  Ook hier vond ik 1 keer genoeg vanwege de bodem haha. Vervolgens gingen we naar de 15m hoge waterval om daar vanaf te springen. Kan je zeggen ik vond het behoorlijk spannend met mijn niet zo grote liefde voor hoogtes. Na heel vaak bijna springen sprong ik toch, sprong blijkbaar niet recht genoeg wat kreeg toch even een klap van het water. Voor de laatste keer sloeg ik het aanbod af om nog eens te springen hahaha. Wel mocht ik nog even lekker zwemmen aangezien de stroming hier minder was!
Als afsluiter gingen we nog naar de Aling-Aling waterval om te kijken, super mooi in een soort inham omringt met groen echt prachtig!

Van al dat avontuur had ik flink honger, gelukkig was er dichtbij een restaurant achtig iets. Parkeergeld betaald, entree betaald, maar ik was lekker binnen! Een super mooie plek, schommels, gekleurde parasols, zitzakken en een zwembad met uitzicht. Het eten was verrassend goedkoop voor de plek. Uiteindelijk niet gaan zwemmen het zwembad werd echt overgenomen door kleine kinderen. De dag na Neypi is een vakantie dag, alle families zoeken elkaar dus op en vele gaan op pad. Ik was ook de enige toerist op deze plek… Wel bizar, het entree kaartje dat je koopt geldt voor toeristen en locals, alleen de toeristen moeten het dubbele betalen… en bedankt hè!
Na een poging om de zonsondergang te bekijken, veel te bewolkt dus mislukt, ben ik gaan avond eten. Heerlijk bij The Global Village Kafe gegeten. Geld wat je daar besteed word aan goede doelen besteed. Terug bij het hostel had de eigenaar wat vrienden over de grond, ze waren aan het schaken en later gingen ze instrumenten bespelen en zingen. Privé concert dus want was de enige gast en de enige die niet kan zingen.

De volgende ochtend ging mijn wekker fijn om 5.15 om, om 5.45 te vertrekken. De eerste boot werkte niet, dus we konden weer terug om van boot te wisselen. Een stukje varen met de opkomende zon was heerlijk. Het vervolg van de tour was niet top, heb er niet echt van genoten. Je leest er veel over, honderd bootjes, meer bootjes dan dolfijnen, kapiteins die de dolfijnen opjagen etc. Dit is ook waardoor ik twijfelde of ik het wel of niet ging doen. Ja we hebben dolfijnen gezien, maar na zo’n goede ervaring in Nieuw-Zeeland te hebben gehad was dit vreselijk. Alles wat je leest is waar. Het is momenteel laag seizoen en nog steeds zeker 50 bootjes. Bootjes die half leeg zijn, omdat er te veel aanbod is van verschillende booteigenaren. Konden zo 10 bootjes minder zijn als ze elk bootje gewoon vol hadden gestopt. Er hoeft maar 1 iemand wat te zien en iedereen draait 180 graden en haast zich richting de plek. Veel boten willen hun boot zo dichtbij mogelijk krijgen want ja dan kunnen je klanten foto’s maken.. Boten die in de zwemrichting van de dolfijnen gaan liggen. Elke keer waren de dolfijnen ingesloten door de boten. Er wordt totaal niet aan de dieren gedacht, alleen maar aan mijn boot moet dichtbij, want mijn klanten moeten tevreden zijn. Gelukkig was onze kapitein niet zo opdringerig als vele andere, maar toch was ik blij toen hij terug naar het strand ging varen.

Voordat ik ging uitchecken en verder ging rijden ben ik na het ontbijt nog lekker even mijn bed in gegaan. Ik heb ook echt nog even geslapen, was kapot. De rit vandaag ging naar Pemuteran, daar ben ik van plan te gaan duiken! Ik kwam wat te vroeg aan om in te checken, maar gelukkig was de kamer al klaar en kon ik gewoon inchecken. Daarna was het tijd om te lunchen, kwam in een schattige Warung terecht, was ook de enige gast. Na heerlijk gegeten te hebben ging ik naar de Turtle Hatchery, hier kreeg ik een korte uitleg over wat ze doen. Daarna ben ik opzoek gegaan naar een duikcentrum (er zitten er ministers 30 daar in de omgeving). Uiteindelijk bij 1 geboekt waar ik een relax gevoel bij had, zonder de straat in te gaan en kijken of het daar goedkoper kon. Deze zat bij een resort, direct aan het strand, dus lekker makkelijk om naar de boot te gaan. Terug naar de Turtle Hatchery om bij het voeren te zijn. In de avond weer eens iets niet gevonden waar ik heen wilde… onderweg wel gezellige andere restaurantjes gezien, dus daar maar heen gegaan. Mega goede keus, overheerlijke lasagne gegeten!

Wekker weer gezet, want vandaag is het duikdag! Na de uitrusting bij elkaar te hebben gezocht kon ik nog even rustig zitten voor we de boot op gingen. Met de boot was het 35 min varen om bij Menjangan eiland te komen waar we 2 duiken gingen doen. De eerste duik was er een met behoorlijk wat stroming. Wel een super mooie duik! Na een klein stukje varen naar een nieuwe spot gingen we lunchen en wachten voor ons interval. Na de lunch nog even lekker gezwommen. Vanaf de boot zag je de bodem en het koraal, heel gaaf hoe helder het water was. Wederom een heerlijke duik, dit keer niet zo veel stroming gelukkig. Mooie dingen gezien vandaag! Die avond nog een keer bij La Casa Kita gaan eten, dit keer een lekkere burger! Best wel teleurgesteld, want ik wilde een Bananasplit, maar ze hadden geen banaan …

In de ochtend na het ontbijt terug gegaan naar de Turtle Hatchery, dit keer om een kleine schildpad vrij te laten in de zee. In mijn handen mocht ik hem naar het strand brengen, waar ik hem vlak bij het water vrij mocht laten. Hij wist gelijk welke kant hij op moest lopen en na een minuutje verdween hij in het water. Ik moest ook een naam verzinnen, totaal niet op voorbereid, dus het werd Crush (schildpad uit finding Nemo). Daarna was het weer tijd om mijn spullen te pakken en de scooter op te stappen. Het was een flinke rit toch wel. Na een tijdje rijden was ik aan een pauze en lunch toe. Gelukkig zag ik borden langs de weg voor een Warung. De Warung was echt in de middle of nowhere, maar wel erg mooie locatie. Het eten was belachelijk goedkoop en heel lekker. Mijn weg vervolgd richting Medewi Beach, het eerste Guest house die ik probeerde was vol, de tweede had plek, was goedkoop, zat vast aan een restaurant en het ontbijt was inbegrepen! Richting het water gelopen om bij de golven te kijken, zag er erg goed uit! Tijdens het kijken kwam er een vrouwtje naar mij toe of ik een massage wilde, een uur lang voor nog geen 6 euro, maaaaar natuurlijk! Na van de massage genoten te hebben ben ik nog lekker naar de surfers gaan zitten kijken. Kwamen wat mannen die t-shirts probeerde te verkopen. Als je er 1 kocht droeg je gelijk bij aan de mogelijkheden om te kunnen surfen voor de kinderen hier in de buurt. Ik een t-shirt rijker en mooi bijgedragen aan bewegende kinderen haha.

In de avond lekker makkelijk bij het restaurant van mijn Guest house gegeten. In de ochtend werd ik intens vroeg wakker door de regen en een moskee die geluid maakte. Later in de ochtend was het gelukkig weer droog want ik ging het water in voor een surfles. En ja tijdens het surfen word je nat, maar is toch echt fijner om geen regen in je ogen te krijgen. Super blij met de les want het sturen ging eindelijk en heb behoorlijk wat lekkere golven kunnen rijden! Toen we het water uitkwamen was er een fotograaf die wat foto’s van mij genomen had, voor Bali begrippen best duur, maar ik moest het kopen van mezelf haha, anders heb ik totaal geen beeldmateriaal van het surfen. Had de foto’s op zijn laptop snel kunnen bekijken, daarna helaas nog niet want kreeg het op een CD mee.
De rest van de dag was eigenlijk lekker lui, kort ritje op de scooter naar de supermarkt en atm, lunchen bij Guest house en avond eten weer bij Guest house. Einde van de middag begon het te onweren en regenen, geen zin om iets anders te zoeken in de regen.

Beetje uitgebreid verslag voor maar 5 dagen… beetje te enthousiast getypt denk ik!

Liefs uit de regen.

1. Frans:
    22 maart 2018
    Stoer hoor...de sprongen wel op de gopro opgenomen? Wat jammer van die dolfijnentocht...dat haalt de lol er wel vanaf.
  2. Angelique:
    22 maart 2018
    Ooh schat wat heerlijk dat je niet meer ziek bent en weer kan genieten van al het moois wat je mee maakt . Blijf je wel een beetje bij mensen in de buurt zinnen als ik was de enige en in the middel of nowere houden tante Angeliquejes niet zo van xxxxx
  3. Connie:
    Daar sluit ik me bij aan tante Angelique 😉
    Maar weer een heerlijk verhaal lieverd wat een onderneming toch van je en super genieten .
    Ik hoorde van je moeder dat je nog langer weg blijft 🤔
    Nou lekker dan 😂😂
    Nou lief kijk goed uit hè Jaja ik weet het we zeuren haha maar toch 😜
    Dikke 💋💋weer van ons xxxxxx
  4. Marry:
    23 maart 2018
    Wat een avonturen
    Pff die sprongen het zweet breekt mij al uit van het lezen
    Zo geleik heb je
    Heerlijk he eten voor zo weinig
    Was weer heel leuk verslag
    Verheug me al op de volgende
    💋💋