De eerste 2 weken Bali

19 maart 2018 - Pemuteran, Indonesië

Daar is hij dan, het eerste verslag vanaf Bali!

Na een hele korte stop op Brisbane waar ik met 3 gasten uit het vliegtuig bij een café wat ben gaan eten, was het tijd om door te vliegen naar Bali. Tijdens de vlucht niet kunnen slapen, dus het werd een erg lange dag.
Aangekomen op het vliegveld ging het niet helemaal soepel, in de rij, terug voor visa, geld pinnen, visa halen en weer in de rij voor de douane. Daarna opzoek naar mijn driver die van te voren al geregeld was, ook dat ging niet soepel. Kon mijn naam niet vinden tussen de 100 en weet ik hoe veel namen. Er was een balie waar je namen kon laten omroepen, ook dat werkte even niet, maar uiteindelijk zat ik lekker in de auto! Helaas niet in een keer naar mijn Guest house gebracht maar een paar tussen stops onderweg. Voordeel van de stops, ik had gelijk cash om de scooter te kunnen betalen en een simkaart voor internet!

Later die avond werd mijn scooter nog gebracht, koste mij veel moeite om wakker te blijven tot de scooter er was. Daarna ben ik dan ook lekker gaan slapen. Een lekker (laat) ontbijtje bij mijn guesthouse en tijd om op pad te gaan met de scooter. Waar ik heen wilde heb ik nooit gevonden, dus toen ben ik maar naar het Monkey Forest gegaan. Er was 1 aapje op mijn been geklommen, die was gelukkig niet zo groot haha. Een heerlijke een veel te grote lunch gegeten, terug gegaan naar mijn Guest house en geslapen. De volgende ochtend weer een heerlijk ontbijtje gekregen, na het ontbijt ging ik richting de Tegalalang Rice Fields. Tijdens de geschiedenis lessen hoopte ik altijd dat ik ooit zelf in een rijstveld zou staan, na het altijd moeten kijken naar de foto’s ervan, missie geslaagd. Het lopen daar was iets lastiger dan ik had verwacht, glad door de modder en soms op en afstapjes waar je u tegen zegt. Het was bloedje heet, ik wilde gaan lunchen maar had nog geen trek. Daardoor besloot ik met een ommetje een restaurant te zoeken. Die ochtend had een local gezegd dat het een mooie weg was om ook nog omhoog te rijden. Het was mooi, kwam alleen in een behoorlijke regenbui terecht…. Het restaurant nooit gevonden en had het ijskoud dus snel richting mijn douche. Wederom erg moe, een middag dutje gedaan en dit keer de lunch gemist. Ben bij Kafé gaan avond eten, lekker Mexicaans besteld!

Nieuwe dag en voor nu laatste nachtje in Ubud. Vandaag staat er een Spa middag op de planning, kan niet wachten! Voor de spa naar de Goa Gajah tempel gegaan, waar ik flink ben opgelicht met het kopen van een Sarong, ja moet nog even wennen aan alle maniertjes hier. Na de tempel naar de Kanto Lampo waterval gegaan, een heel mooi plekje. Een korte stop bij de supermarkt om iets te eten, voor een echte lunch had ik geen tijd meer en tijd om naar de Spa te gaan!
4 behandelingen en ook een ruime 4 uur verder was ik heerlijk verwend en ging ik terug om mij om te kleden voor het avond eten! Op aanraden van vele naar Nomad gegaan en daar de Balinese tapas geprobeerd, helaas vond ik het niet zo geweldig als iedereen die het aanraadde haha (misschien de verkeerde gerechten gekozen). De volgende ochtend opnieuw een heerlijk ontbijtje, mijn tas ingepakt, de scooter omgeruild voor een scooter met surfrek en naar Denpasar rijden om de neef van mijn vader te bezoeken! Na een rondleiding door het huis zijn we met zijn 4e naar een grote shopping centre (soort v&d, Bijenkorf achtig idee) gegaan. Ik had namelijk 3 broeken weggegooid, met want moeite vandaag 2 nieuwe gescoord!
Daarna naar een hele grote winkel gegaan waar ze van alles verkopen, hier twee tasjes gekocht! Avond eten deden we bij een food court, mega groot, altijd een uitdaging om iets te kiezen met zoveel keuze.. De volgende dag ben ik samen met Leo op pad gegaan met de scooter, opzoek naar golfen. Uiteindelijk een plekje gevonden waar Leo ging surfen, dit was geen geschikte locatie voor mij dus nog even wachten! Ik heb daar een heerlijke lunch gegeten, met verse fruitsappen en uitzicht over de surfers, helemaal top!

Terug bij het huis zijn we bij het oude huis van Iko gaan kijken, dit is een traditioneel Balinees huis dus dat was interessant om te zien! Na het avond eten ben ik met de scooter naar Canggu gereden om daar een tijdje te blijven en hopelijk te surfen. Een heerlijk ontbijtje bij het bekende Old mans, daarna richting de surfverhuur en een surfles afgesproken. Met de surfcoach een behoorlijk stuk uitgepaddeld en tijd om wat golfen te pakken! Af en toe gaf hij me nog net een laatste zetje mee, daardoor wel voor het eerst groen water gesurfd yeeey. Helaas nog steeds niet meer van het sturen geleerd. Na de les eerst naar de supermarkt gegaan om lunch te kopen, vervolgens langs de winkeltjes struinen. Even uitgerust op de kamer en afgesproken met Leo om samen te gaan surfen. Deze ochtend met de les bij Batu Bolong gesurfd, met Leo bij Old man gesurfd. Deze middag voor het eerst op een longboard gesurfd, eindelijk weg met het beginners foamboard! De 2 sessie viel erg zwaar (niet gewend om veel te paddelen), uiteindelijk 1 golf gepakt maar, maar gelukkig stond ik! Ik was best wiebelig op het board als ik erop lag, dus was bang dat ik niet zou kunnen staan.

De surfsessie eindigde met een intens mooie zonsondergang, mega drukte op het strand ook. Daarna weer lekker gaan douchen en avond eten bij een Warung. De volgende dag had ik niet echt iets op de planning, wel spierpijn van het surfen. Bij Eden café ontbeten heerlijke toast met ei en avocado, daarna random wat rond gaan rijden. Wat uiteindelijk best wel leuk was! Wederom was ik super moe, dus alweer een middagdutje gedaan.. In de avond had ik mega zin om pizza te eten, via internet een leuk restaurant met live muziek gezien. Het restaurant was leuk en de pizza heerlijk, alleen de live muziek was niet vandaag helaas. Na behoorlijk lang geslapen te hebben werd ik vreselijk moe en ziekkig wakker… alles deed super veel pijn, hoofdpijn en koorts helemaal top. De hele dag in bed gelegen en om 6 uur mezelf zo ver gekregen om wat te eten te halen bij de supermarkt. Aan het einde van de ochtend van de volgende dag kwam Leo mij ophalen, het ging vandaag iets beter in de zin dat zitten ook een optie was! Eigenlijk zou ik nog 2 nachten in Canggu blijven, maar dat komt een andere keer dan maar. Toch maar naar de arts gegaan om bloed te laten prikken voor eventueel dengue. Uit de waarden werd het niet helemaal duidelijk maar het kon zo zijn. Deze en de volgende twee dagen had ik bijna niks gedaan, vooral gelegen, gezeten en film gekeken. Woensdag de 14e ben ik samen met Leo mijn scooter gaan halen want die stond nog in Canggu bij het Guest house. Het was eerst lekker rustig op de weg vanwege Melasti, maar dichter bij het strand was het ontzettend druk. Met Melasti gaat iedereen naar het strand voor ceremonies. De straat was 1 grote opstopping, maar wel mooi om te zien. Iedereen is namelijk in het wit gekleed en er werd muziek gemaakt.

In de avond ben ik verhuisd naar een Guest house tussen Denpasar en Canggu in. De volgende ochtend had ik weer 0.0 energie, ik ben dan ook tot het avondeten eigenlijk in mijn kamer geweest. Vrijdag mijn spullen opgehaald bij Leo en Iko thuis en klaargemaakt voor een scooter rit van 80 km naar Lovina. De regen cape dit ik vandaag gekocht had kon zonder 1 meter gereden te hebben al gelijk aan. Na 5km rijden was het tijd om te stoppen en schuilen. Ik was in een giga regen en onweersbui terecht gekomen. Toen de onweer weg was en de regen minder, besloten om verder te rijden. Het is onderweg bijna niet droog geweest en 3 uur later kwam ik verzopen en bevroren aan bij mijn hotel. Eenmaal in de kamer had ik een geluksmomentje, want ik had ein-de-lijk een bad. Direct gebruik van gemaakt lekker opwarmen in een warm bad, de airco stond op 18 graden… dus toen ik binnenkwam had ik het nog net iets kouder dan ik het al had. De weg zelf was overigens behoorlijk mooi van wat ik ervan kon zien. Veel groen en door de bergen heen! De berg op was geen probleem, naar beneden was wat minder. Super smal en hele scherpe bochten, gelukkig heb ik remmen.

Na het opwarmen ben ik naar Spice Beach Club gegaan. Hier was Minke die ik ken van dansen maar al een paar jaar niet gezien had. Uiteindelijk met een behoorlijk grote groep met Nederlanders geëindigd. Vandaag was Ogoh Ogoh, wat vooraf gaat aan Neypi. Ogoh Ogoh staat in het teken van het verjagen van de kwade geesten. Dit doen ze met poppen waar weken en soms maanden aan geknutseld word. Tijdens mijn scooter rit had ik al heel veel poppen gezien, kan je zeggen dat sommige best eng zijn. Er wordt in een optocht gelopen waar wij naar gingen kijken. De poppen staan op stellages van bamboe die wordt gedragen door kinderen van verschillende leeftijden en mannen. Het was een hele ervaring om mee te maken. Terug naar de Beach Club, waar we genoten van live muziek en een groep jonge Balinese danseressen. Later kwam de optocht naar het strand waar de poppen uiteindelijk verbrand worden. Daarvoor presenteerde ze er nog een aantal voor het podium. Aansluitend een show van het personeel met van alles en nog wat. Een hele belevenis deze avond, maar ontzettend mooi om meegekregen te hebben.

De 17e is het Neypi Balinees nieuw jaar en de dag van de stilte. Overigens is het nu 1940 geworden hier! Tijdens Neypi mag niemand de straat op, er mag geen vuur gebruikt worden, geen machines, verlichting, muziek en geen tot zo min mogelijk geluid. Ook dit jaar voor het eerst geen WiFi en telefoon netwerk. Alleen ziekenhuizen e.d. draaien nog en zijn bereikbaar. Natuurlijk is de luchthaven ook dicht helemaal geen vorm van verkeer! In het hotel bleef het restaurant tot 6 uur open, mochten we gebruik maken van het zwembad en de elektriciteit in de kamers bleef aan!

Liefs

1. Connie:
    19 maart 2018
    Jeetje wat een verhaal weer 😂
    Ik hoop dat je je nu veel beter voelt .
    En wat leuk dat je ook bij Leo was als je hem nog ziet die de grtjes van mij .
    En laat je niet meer op lichten hè de rotzakken 😉😂
    Nou lieverd pas goed op je zelf en genieten maar weer dikke 💋💋💋 van ons xxx