Darwin & de nationale parken

18 november 2017 - Darwin, Australië

Hallo hallo allemaal,

Geëindigd op het vliegveld van Alice Springs, zijn wij doorgevlogen naar Darwin. In Darwin hebben wij weer een campertje opgehaald en zijn wij gelijk op pad gegaan. Na wat boodschappen gedaan te hebben in een supermarkt vol kerst versieringen (best gek als het tussen de 30 en 36 graden is buiten, zijn wij richting Kakadu National Park gereden. Ongeveer op de helft richting het park zijn wij op een camping gaan slapen. 18.10 kwamen wij aan, wat bleek de receptie sluit om 18.00…. Gelukkig kwam er nog een vrouw aangelopen en krijgen wij een plek op de camping.
Voordat we de volgende dag verder naar Kakadu gingen rijden hebben we nog een heerlijke ochtend duik genomen in het zwembad!

In het park al een paar dingen gedaan, een bosbrand ergens gezien, bleek best dichtbij te zijn want we reden een heel stuk over de snelweg door de rook van de brand. Best gek want voor de brand was er nog een intense regenbui, de naam wetseason heeft zich alvast bewezen. Op de nieuwe camping ook nog in een prachtig zwembad gewonnen, alleen voor wij bij het zwembad waren kwam er even een slang voorbij (had niet gehoeven van mij, gelukkig was ie niet heel groot).
Oja, ergens op een parkeerplaats dacht ik (ja dit klinkt al alsof het fout gaat) een mooi vakje in de auto te hebben gevonden voor een batterij van m’n GoPro. Dat was dus duidelijk geen vakje maar een gat… gelukkig was er een tourguide met een schroevendraaier & hadden wij een tang in de bestekla liggen! Bedankt meneer :D. Typische Sharon actie weer dit.

’S Ochtends vroeg hebben wij een cruise gedaan bij Yellow water, vogels en krokodillen spotten! Waar we gister op een oversteek punt van krokodillen teleurgesteld weg zijn gegaan na het zien van 1 schaduw, was het tijdens de cruise oooo kijk nog een krokodil, hey nog een! Waren wel de Salties dus het soort wat ook mensen aanvalt, bah. Heel wat mooie vogels gezien en een heerlijk boottochtje verder was het tijd voor het ontbijt. Een buffet, jeetje wat was een mini muffin opeens lekker en wat had ik veel te veel gegeten.
Na het ontbijt hebben wij nog twee mooie uitkijk punten in het NP bezocht, daarna zijn we het park uit gereden naar Katherine. Bij de camping daar waren hotsprings op loop afstand, dus dat moesten we natuurlijk even bekijken. Mooi maar, bah wat stinkt dat.

Na een lekker nachtje uhum alleen maar onweer en de bliksem die 2 keer in de buurt insloeg, richting Nitmiluk NP gereden om te gaan kanoën. We mochten tijdens het kanoën overal zwemmen, maar er zitten wel overal freshies… super fijn om te weten, bedankt! Na die tour gisteren hadden wij wel een ander beeld van de krokodillen i.p.v. ga maar lekker zwemmen.
Uiteindelijk toch geprobeerd en gelukkig geen krokodil gezien!

Weer een nieuwe dag en besloten om nog een klein stukje naar beneden te rijden naar Mataranka, daar hebben wij in de Bitter Springs gezwommen. Stonk nog erger dan bij die ene camping, maar gelukkig was het wel erg mooi! Via de Edith Falls, waar we natuurlijk in een kei harde regenbui toch wilde zwemmen, zijn wij richting Litchfield NP gereden. Voor de mensen die ‘Orange is the new black’ hebben gezien, ja ik was ook een paar keer in de war. Best leuk, we waren de enige kampeerders op de camping bij Adelaide River.

De volgende ochtend richting het NP en een tochtje langs de watervallen en overal waar je mocht zwemmen natuurlijk heerlijk gezwommen. 1 bestond uit verschillende pools trapsgewijs, daar konden we heerlijk afkoelen en kon ik nog van een paar rotsen afspringen.
Geslapen op een campsite bij een andere waterval waar wij de volgende ochtend hebben gezwommen, niet geheel zonder zorgen. Er liep namelijk een ranger met een veel te groot geweer…. ‘No worries it’s just wild pigs, no crocs’. Wij waren al bijna uit het water!
Daarna besloten om toch nog een stukje verder het park in te rijden wat ons bracht bij Cascades, een bushy wandeling richting de lower pools. Mama was er gauw klaar mee want die werd door iets gebeten onder water, gelijk bloed en ik durfde toch ook niet helemaal het water in. Dus daar gingen we weer terug naar de auto, of toch niet. Onderweg waren er een paar bruggetjes waar je over moest. De behoorlijk grote Sand Goanna die wij op de heenweg al tegen waren gekomen, dacht nu dat de brug wel een goede plek was voor een middag dutje…. Wij geen idee of we er langs konden zijn over de rotsen, door het water heen geklommen om halverwege de brug weer op te kunnen. We werden behoorlijk raar aangekeken door dat beest… Maarja better safe than sorry!
De weg terug door het NP om richting Darwin te rijden met een ommetje naar Wagait beach, waar we best raar aangekeken werden omdat daar bijna nooit toeristen komen.

We zijn toen doorgereden tot zo’n 30 km voor Darwin City en hebben daar 2 nachten op de camping gestaan. De stad bekeken & geshopt, ja dat hoort er soms ook nog bij haha. Nadat we het busje weer ingeleverd hadden zijn wij met de bus naar ons hotel (heeeeeeeeeerlijk even een nachtje hotel) gegaan en het zwembad ingedoken.
In ons bed de kwartfinale van de world leauge Rugby gekeken, het stadion was zo’n 5 min rijden vanaf ons hotel. Daarna nog even WiFi getapt in de lobby en iedereen zien terug komen uit het stadion.

Nu op het vliegveld van Darwin aan het wachten op onze vlucht naar Cairns! Wat nog wel even een dingetje is, is dat kerst hier al een big deal is. Gisteren in het winkelcentrum al een kerstman gespot, overal versieringen, muziek op het nieuws. Wat een gekkenhuis nu al! Heb toch echt het gevoel dat kerst pas over heel veel maanden is met die warmte hier!

Tot snel met updates van de oostkust!

1. Esther:
    19 november 2017
    Hoi Sharon, wat een leuk verslag schrijf je, heel beeldend, ik zie je je reis zo voor me. Ik hoop deze zomer met mijn gezin naar Darwin te gaan vandaar mijn interesse ( een paar dagen, we komen vanaf Bali). veel plezier en dank voor het delen van je reis.
  2. Mathilde:
    24 november 2017
    Ha Sharon, wat een mooie verhalen en wat een vrijheid voor jullie ! Maar weg bij de kroko ‘ s hoor ! Goede dagen verder en groetjes aan je moeder