Oostkust, laatste deel Australië

6 december 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hallo tijd voor het laatste verslag over Australië,

Inmiddels ben ik aangekomen in Nieuw-Zeeland, maar jullie hebben nog een stuk Australië te goed. Had even een tijdje niks getypt dus ben na een lange wandeling naar Mount Eden even lekker in het gras gaan zitten typen.

Aangekomen in Airlie Beach was het doel om zo snel mogelijk een tour voor de Whitsundays te boeken, keuze was er niet want verder zat alles volgeboekt. Gelukkig konden wij de volgende ochtend wel gewoon naar de WhitSundays. Wauw wat was dat een prachtdag, eventjes in Paradise geweest. Heerlijk eten aan boord, mooie plek om te snorkelen, onbeschrijfelijk mooi uitkijkpunt en wat is wit zand met blauw water toch mooi, het zwemt ook prima. Helaas komt aan al het moois een eind dus ook deze dag… terug zeilen onder het genot van een kaasje op toast en een glas champagne, ik kan me slechtere dagen bedenken!

De dag erna moesten wij een flink stuk rijden, uiteindelijk zijn we 10.5 uur onderweg geweest.. wat een dodelijke rit. Gelukkig nog bij het informatie centrum voordat deze dicht ging en de mazzel dat wij voor de dag erna nog mee konden op een tour naar Fraser Island.

Voor de tour werden wij opgehaald met een 4x4 busje, het busje klonk af en toe alsof het uit elkaar zou vallen. Na een kort ritje op de ferry kon de Fraser Island tour dan echt beginnen, wel met de mededeling dat de gordel verplicht was op het eiland. Na de eerste hobbel begreep ik ook gelijk waarom, zonder gordel vlieg je door het dak heen. Na een lange hobbelige rit was het tijd om over het strand te rijden, yep ook hier staan snelheidsborden beetje vreemd wel. Na het bekijken van een groot wrak en een kopje thee was het tijd om weer in het busje te stappen, of toch niet. Een piloot van de zweefvliegtuigen kwam even vertellen hoe het werkte, nou dat konden we niet aan ons voorbij laten gaan. Zo gezegd zo gedaan, ready for take off, of toch niet. Bij de eerste poging om de lucht in te gaan kwam er een golf aan, vliegtuig half in de slip en heel veel water naar binnen. Gelukkig was de piloot een stuk kalmer dan ik op dat moment was “okay let’s try it again”, ik dacht bij mezelf moet dit echt? Eenmaal in de lucht was ik het al snel vergeten en wauw wat een mooi uitzicht over het eiland.
Terug in de bus was het tijd om met een spectaculair ritje naar de lunch en zwem plek te rijden. Een heerlijke picknick lunch (tussen de Goanna’s en Kookaburra) en een poging tot zwemmen in koud water, was het tijd voor de laatste stop Central Station. Hele mooie omgeving, maar helaas tijd om met de ferry terug te gaan naar de camping.

Wij hebben onze route vervolgt richting Brisbane met een tussen stop bij Noosa. Bij Noosa een mooi stuk langs de kust gewandeld en een heerlijk ijsje in de iets te dure winkelstraat gegeten. Main Beach was denk ik een van de drukste plekken waar we tot nu toe zijn geweest denk ik, behalve in de stad in Melbourne dan. Besloten om iets zuidelijker op de camping te gaan staan in Coolum, ook daar nog heerlijk over het strand gewandeld en in de winkeltjes gekeken. De volgende ochtend leek het een goed idee om even in de zee te gaan. Helaas was t net zo koud als het meer op Fraser Island, nieuwe dag duik.
Na de verfrissing zijn wij naar de camping in Brisbane gereden. Vanaf de camping zijn wij met de bus nog een kijkje gaan nemen in de stad. In de 1.5 dag in Brisbane hebben wij veel winkels gezien, op een gratis bootje gevaren en vanaf daar een mooie wandeling gemaakt, de bibliotheek gebruikt om in te checken voor onze vlucht, een kijkje genomen in het museum waar het grootste deel gratis was en de stad in het donker bekeken met alle lichtjes aan. Ook nog kunnen afspreken met Myrthe een klasgenootje van de basisschool, wij hadden haar als super lang niet meer gezien en ze studeert toevallig in Brisbane!

Het was na Brisbane tijd om afscheid te nemen van ons busje, want er moest naar Sydney gevlogen worden. Laat in de middag kwamen wij aan in ons hotel in Sydney, we hadden 2.5 dag de tijd om de stad te gaan bekijken. Die middag zijn wij richting het Operahouse gelopen, het was heerlijk weer en dus mega druk. Voor de volgende dag hadden wij besloten om met de ferry naar Manley te gaan. Er vroeg uit bed waren wij niet, want we hadden een nachtelijke bezigheid in het hotel.. wakker door een raar geluid wat overging in het brandalarm. Na een paar minuten kwam de mededeling dat het pand ontruimt moest worden. Een giga opstopping op de brandtrap gaf niet echt een relax gevoel, niet wetende wat er aan de hand is. Gelukkig na een tijdje buiten gekomen (het was behoorlijk druk op straat met mensen in pyjama)  bleek er geen brand te zijn. Gelukkig maar anders denk ik niet dat iedereen het had overleefd. In Manley hebben wij bij de Aldi voor het eerst sinds we weg zijn weer een yoghurt gegeten, jeetje wat kan je daar dan van genieten. Toen via de winkelstraat naar het strand gelopen en een stuk langs het strand gelopen. Zoals voorspeld begon het te regenen dus zijn wij met de ferry terug gegaan naar het centrum, om daar in een overdekt winkelcentrum rond te lopen.

De volgende dag was het dan zover, na Bondi Beach (Bondi Rescue) altijd op tv te hebben gezien gingen wij er vandaag heen! Het was mega druk, want er was een zwemwedstrijd bezig. Dikke respect voor al die mensen het was een mega afstand. Eerst naar een uitzicht punt gewandeld en daarna terug naar het strand om te gaan zwemmen. Daarna had ik nog meer respect voor die mensen, het was kouder dan de Noordzee en de stroming is giga. Maar goed zwemmen bij Bondi Beach kan weer afgestreept worden op het lijstje. Na het koude water hebben we nog een hele mooie wandeling langs de kust gemaakt, voor wij weer terug naar het centrum gingen. Vanaf het hotel hebben wij een wandeling gemaakt naar Darling Harbour, the Rocks, onder de Harbour Brigde gelopen en het Operahouse van aan andere kant bekeken. Daarna was het tijd voor een etentje want dat was dan al de laatste avond in Australië, de tijd gaat veel te snel. Onze laatste paar uurtjes voor wij naar het vliegveld moesten zijn wij een hele grote kathedraal in geweest, kijkje in de art gallery genomen waar stukken uit het Rijksmuseum hangen (dit deel was niet gratis, dus hebben wij lekker overgeslagen) en door de Royal Botanical Gardens gelopen. Het stopte met zacht regenen, dus zijn wij in de hotel lobby gaan opdrogen en wachten op onze shuttle service naar het vliegveld. Die hadden wat problemen waardoor wij veel te laat door een andere chauffeur werden opgehaald, die de tijd probeerde goed te maken door Max Verstappen te spelen. Was bijna een heftigere rit als de rit op Fraser Island.

Op het vliegveld was de vakantie voor mama dan echt voorbij en ging voor mij het volgende avontuur beginnen. Nog een lekker ijsje en milkshake bij de McDonald’s en daarna was het dan tijd om gedag te zeggen!

In het vliegtuig zat ik naast super lieve oude mensen die in Auckland wonen, kwamen we er achter dat we in hetzelfde hotel hebben geslapen in Sydney. De mevrouw naast mij vertelde dat er een dronken persoon met een brandende sigaret het hotel in gelopen is, waardoor het alarm afgegaan is en de sproeiers beneden aan zijn gegaan. Dronken persoon je wordt bedankt, hahahaha.

Dat was Australië, wat heb ik van je genoten. Nu zit ik met heel veel plezier in Nieuw-Zeeland, ik kijk uit naar alle dingen die ik hier ga zien en doen.

Groetjes vanuit Kiwiland!

1. Marry:
    6 december 2017
    Oh wat mooi geschreven weer
    Je moeder was heel blij met je boek
    Zo leuk ik ook nog wat er bij gedaan en in het gedicht jou de verwenpiet genoemd ze vond het heel leuk
    Vannavond bij mij gezellig hutspot gegeten
    Vind je super stoer zo op oad trots op je xxxx
  2. Connie:
    6 december 2017
    Wat een geweldig verhaal weer lieverd .
    Nou heel veel plezier toegewenst in je ééntje pas goed op je zelf hé .
    Hele dikke 💋💋💋💋💋 van ons
  3. Frederique van der goot:
    veel plezier Sharon! En pas goed op jezelf xxxx fredo
  4. Jolanda donker:
    12 december 2017
    Hi Sharon, wat hebben jullie een prachtige reis door Australië gemaakt! Ik ben benieuwd naar je avonturen in Nieuw-zeeland. Veel plezier. Dikke kus