Begin Zuidereiland met de Great walk in Abel Tasman

19 januari 2018 - Te Anau - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hi there,

Na de mooie ferry rit kwam ik aan in Picton een klein stadje, maar het was er onwijs druk. Voor het Noorder eiland had ik steeds mijn hostels gereserveerd of ik had een hostel via stray. In Picton was dit niet het geval….. en je voelt het misschien al aankomen, alle hostels waren vol. Na een tijdje geen idee te hebben wat ik moest doen besloten om te kijken of ik verder kon naar de volgende stad. Een ritje met de intercity bus en een wandeling van 2km met al mijn spullen verder had in een hostel en een slaapplek, best wel fijn. Kende toevallig nog iemand in het hostel daar dus hij had een reservering voor mij gemaakt voordat ik überhaupt in de stad was aangekomen.
De volgende ochtend uitgecheckt en mijn spullen weer mee gesleept naar het centrum, waar ik later op de dag opgehaald word door de bus. Iemand anders van de bus verbleef ook in deze stad dus samen nog even de laatste dingen geregeld voor de Great walk en door de stad rond gelopen. We kwamen er gelukkig vandaag achter dat we een camping hadden geboekt waar je alleen maar met een boot kunt komen, super alert weer hahaha. Die camping konden we met heel veel mazzel nog veranderen, het is namelijk heel druk op de Great walks. Daarna heb ik heel lang op een bankje op de bus zitten wachten met alle spullen, bleek dat de bus een behoorlijke vertraging had.
Toen de bus er eenmaal was zaten er een aantal bekende in vanuit de vorige bus die een dagje langer in Wellington waren gebleven, super gezellig! De busrit ging alleen niet heel vlot, we moesten eerst even naar een bandenbedrijf want er was iets mis met 1 van de banden van de bus.
Een tijdje laten kwamen wij in de regen aan in Marahau (Abel Tasman), de avond bestond uit eten en de tas inpakken voor de komende 4 dagen wandelen!!

De volgende ochtend was het dan eindelijk zover, de hike kon beginnen! In de stromende regen op naar het watertaxi bedrijf. Vanaf daar werden we in de boot maar achter een tractor vervoerd naar het water, om uiteindelijk te gaan varen gelukkig wel. De taxi bracht ons langs de split Apple rock en langs wat zeehonden. Op een eerdere locatie de andere mensen uit de boot afgezet, tijd voor ons om verder te gaan naar de start van onze hike. Met de laatste informatie en al het drink water gevuld, inmiddels was de zon voor ons gaan schijnen dus kom maar op!
De wandeling naar de camping was niet heel ver, wel heel erg wennen met alle heuvels op en af met niet schrikken 25 kg op mijn rug. Ik vond het eerder een berg dan een heuvel, maar het zijn toch heuvels. Het water stond aardig hoog wat nog voor wat uitdagingen zorgde, gelukkig kon ik zo nu en dan mn tas naar de overkant geven en zonder tas springen. Aangekomen op onze eerste camping, aan het strand, behoorlijk rustig echt een prachtplaats. Tentje opzetten, gelijk kennis gemaakt met de Weka (native bird die al je eten steelt) en even lekker in de zon gelegen. Daarna naar het Seperationpoint gelopen, weliswaar op blote voeten, schoenen waren toch nat geworden in de oceaan en lopen op teenslippers op rotsen was geen succes. Heel mooi uitzicht punt met behoorlijk wat zeehonden! Af en toe weer wat regen en we hadden ook best wat trek, dus besloten om niet verder te gaan, maar dezelfde weg terug te lopen. Van de rotsen afklimmen was blijkbaar niet mijn hobby, want dat ging even mis. Ik gleed uit waarschijnlijk en ben toen gaan proberen om tot stilstand te komen op allemaal stenen van verschillende groottes, sommige lagen los, sommige lagen vast en het ging nog eventjes down Hill. Kan natuurlijk niet heel succesvol aflopen, maar zowel mijn gopro als mijn hoofd was nog heel en dat was mijn doel!
Helaas wel aardig wat last gehad van mijn val, flinke schaafwond op mijn elleboog, heel wat schrammen op mijn arm, paar sneetjes in mijn voet, een teen die al gekneusd was die weer pijn deed een een dikke, blauwe pijnlijke hiel erbij. (Vandaag precies 2 weken geleden, helaas nog steeds pijn aan mijn hiel, maar ik kan alles dus niets om te treuren).

In de ochtend wakker worden, de tent open ritsen, de zee zien, bikini aantrekken en zwemmen maar. Mij hoor je niet klagen! Daarna een ontbijt gegeten, alle spullen ingepakt en klaar voor dag 2 wandelen. De jongens hadden bijna al het eten uit mijn tas gehaald, zodat mijn tas lichter was met lopen (aangezien ik natuurlijk super zielig was na mijn rots avontuur). Het eerste stuk was exact het zelfde stuk wandelen als gisteren, aangekomen bij het punt waar de water taxi ons had afgezet even mijn bussen aangepast aangezien ik nu niet voor 5 dagen wil gaan surfen. Daarna verder lopen zonder bereik weer! Op een strand naast een hele kleine waterval een lunch pauze gehouden, hoe leuk. Het uitzicht was overal echt onwijs mooi.
Er was een punt waar we moesten wachten op low tide, omdat je anders moet zwemmen. Helaas waren we hier veel eerder dan de bedoeling was, daarom moesten we letterlijk wachten op het water. Het was er erg koud, vol met sandflies en even een dutje tegen mijn backpack aangedaan. Toch maar naar de overkant gaan lopen tassen boven ons hoofd en in het water tot ons middel, lekker warm wel. Aan de overkant droge kleding aangetrokken en besloten om verder te lopen naar een andere camping (eigenlijk mag dat niet maar we gingen het gewoon proberen) anders moesten we de volgende dag een heel lang stuk lopen en vandaag hadden we geen hele zware dag gehad. Eenmaal bij de camping was er een ranger op de de camping en gaven we dus de verkeerde papieren, maar gelukkig mochten we blijven! De volgende ochtend hoorde we dat het water over het duintje was gekomen dat voor de camping lag en dat we geluk hadden dat we een droge tent hadden!

Omdat wij gister extra hadden gelopen konden we vandaag wat rustiger aan doen. Ergens op een strand zijn we blijven hangen, want daar waren voor het eerst geen sandflies. Er waren wel bijen maar goed alles beter dan sandflies. Lekker gezwommen en in de zon gelegen voordat we naar onze laatste camping gingen lopen. Camping vlak aan het strand ook, maar dit keer tussen de bomen. De volgende ochtend vroeg opgestaan om de zonsopgang op het strand te bekijken, daarna toch nog stiekem even een dutje gedaan! Helaas tijd voor onze laatste dag wandelen, geen douche aanwezig tijdens de hele hike dus dat was dan wel een fijn vooruitzicht! Tijdens de wandeling erachter gekomen dat mijn busdriver mij niet heeft opgegeven voor de skydive, dus dat betekend dat ik nog een keer terug ga naar Abel Tasman. Zijn heel veel plaatsen om anders een skydive te doen, maar ik wil graag daar.
Een laatste dag vol met onbeschrijfelijke uitzichten alweer, het zal bijna geen vervelen, nee grapje alles is gewoon te mooi hier! Een nieuwe hobby was bruggen tellen en bij een speciaal nummer werden er foto’s gemaakt op de brug, je moet toch iets te doen hebben hè. De laatste paar km was ik er een beetje klaar mee, vooral mijn benen waren er klaar mee, dus dat waren een paar zware kilometers. Terug bij het hostel mijn spullen opgehaald, ingecheckt, ijsje gegeten en genoten van mijn douche eindelijk! Ik was niet de enige die gewassen moest worden, dus ook lekker mijn kleding gewassen! Daarna was het tijd om al mijn spullen weer in mijn backpack te proppen, totale chaos want de hele inhoud van mijn backpack lag op het bed. En niet te vergeten heerlijk geslapen in een bed in plaats van een dun matje.

Voor degene die het leuk vinden om op te zoeken:
Watertaxi naar: Totaranui
Camping dag 1: Motton Cove
Camping dag 2: Onetahuti
Camping dag 3: Torrent Bay
Hostel: in Marahau

De volgende ochtend was het tijd om weer in de straybus te stappen, de bestemming van vandaag is Westport waar ik eigenlijk had geplant om langer te blijven voor het surfen. Het weer was super slecht, alleen maar regen. Tijdens de busrit was er ruimte voor een kleine wandeling, waar je onderweg zeehonden kon spotten. Toen we de bus uitgingen was er alleen maar motregen, na een paar minuten was het stromende regen en geen weg terug. De bus kwam ons ophalen aan de andere kant van de wandeling, dus dan maar doorlopen. Gelukkig uiteindelijk wel heel veel zeehonden gezien. Maar alles was zeiknat. Veel van het uitzicht hebben we dus ook niet kunnen genieten want het was erg mistig. Aangekomen in Westport was onze driver zo aardig om ons bij de supermarkt uit de bus te laten in plaats van ons vanaf het hostel te laten lopen vanwege de regen!
In het hostel niet veel gedaan, hoogte punt van de avond was de icecream party van onze busdriver. Voor 3 dollar pp had zij allemaal ijs en versiersels gekocht! Hokey pokey ijs met, oreo’s, m&m’s, chocola, chocolade saus, karamel saus, spikkels, wafel en slagroom als dat alles was. En of ik ervan genoten heb.

Merk dat dit verslag een beetje lang wordt! Dus het vervolg is te lezen in mijn volgende verslag.

Groetjes uit Te Anau! Over 2 dagen ga ik richting Stewart Island.