wat, 3 maanden onderweg? Vervolg Zuider-Eiland

27 januari 2018 - Oban, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Klein leuk feitje, vandaag is het 27 januari en dat betekend dat het inmiddels al exact 3 maanden geleden is dat ik naar Schiphol ben gegaan… beetje gek als je het mij vraagt, voelt totaal niet zo lang!

Na 1 nacht ben ik weer verder gegaan van uit Westport. De bestemming van deze dag is Franz Josef, de weg hier naar toe moet een van de mooiere ritten zijn in Nieuw-Zeeland. Helaas was het weer nog niet opgeknapt, regen, mistig en de ramen in de bus beslagen. Heel erg genieten van het uitzicht was er dus niet bij. Langs de weg gestopt voor een uitkijkpunt, gelukkig was het hier een klein beetje opgeknapt en konden we dus ook daadwerkelijk ergens naar kijken. Na een groepsfoto was het tijd om door te rijden naar de volgende stop, Punakaiki. Hier zijn de Pancake Rocks met behoorlijk wat blowholes en een restaurant waar we pannenkoeken konden eten. Was lekker maar niet mega speciaal. Nog een stop in Greymouth om mensen van het station te halen en voor onze boodschappen. Daarna door naar Franz Josef, bergen, gletsjer of te wel super mooi uitzicht. Nou mooi niet, wolken en regen was alles wat we zagen, geen eens 1 berg.

Op deze plek bleven wij 2 dagen dus er was nog hoop. De 2e avond ver na het avond eten begon het een klein beetje op te klaren, waardoor we delen van de bergen konden zien en een mini zonsondergang. Ik ben hier onwijs lui geweest, omdat het de hele tijd met bakken uit de hemel kwam. Vond het, het niet waard om na 10 minuten doorweekt te zijn met wandelen en uiteindelijk toch niks te kunnen zien door de wolken en mis. Jammer maar helaas, gemiste kans, gelukkig was dit niet de enige keer in mijn leven dat ik een berg kon zien : ).

Het vervolg in de bus gaat richting Wanaka. Van te voren dacht ik dat de busrit zou meevallen, maar het was toch een hele volle dag in de bus. Groot deel van de rit was de airco stuk, heerlijk zweten met zijn alle! Omdat het weer nu eindelijk beter werd zijn we gestopt bij een punt waar je Foxglacier goed kunt zien. Ook een stop gemaakt bij lake Matherson, mooi lake en mooi uitzicht (zoals bijna overal). Een lunch stop op een super mooi strand, waar ook kans is om dolfijnen te zien. Enige nadeel is dat je opgegeten wordt door sandflies… het was inmiddels bijna tijd om weer in de bus te stappen en samen met wat andere meiden dachten wij, we moeten nu naar de wc gaan anders kan het niet meer. Perfecte timing dus…. Not. Toen wij net weg waren van het strand hoorde we iedereen juichen, ja hoor de dolfijnen. Een van de laatste stop voor Wanaka was eindelijk de airco gaan werken, best fijn want het was echt niet vol te houden in de bus. Vlak voor Wanaka een mooie foto van het Lake kunnen maken 3e grootste lake van Nieuw-Zeeland (als ik het goed heb onthouden). Het grootste lake in Nieuw-Zeeland heeft de grootte van Singapore, kleine indicatie dus.
Na de lange rit kwamen wij dus laat aan in het hostel, de volgende ochtend moest ik erg vroeg opstaan dus na het eten was het wel ongeveer tijd voor het einde van de dag!

De volgende ochtend ging de wekker al om 6 uur, maar gelukkig wel voor iets super leuks! Gok dat iedereen het al gezien heeft, dit was de ochtend van de Learn to fly experience. Een super gave ervaring en de piloot was ook super aardig! Hij legde alles uit wat ik moest doen, had soms totaal geen idee waarvoor ik iets moest doen haha. Tijdens het vliegen mega gaaf uitzicht over Wanaka, het lake, de bergen (waaronder Roys Peak die we morgen gaan beklimmen). Terug in de stad naar That Wanaka Tree gelopen, het is erg droog in sommige delen van het land, dus de boom stond niet meer eenzaam in het water zoals op Google, maar eenzaam op het droge. Kennis gemaakt met Patagonia ijs, jeetje wat is dat lekker. De bolletjes zijn zo groot, na 2 bollen en het hoorntje hoefde ik voorlopig echt nog niet aan avond eten te denken!

8 uur ’s ochtends de volgende dag, stond de taxi klaar. Want wij gingen met zijn 7e onderweg naar Roys Peak, een klim van 8 km met (goh wat een verrassing) daarna een afdaling van 8 km. Het is een onwijs saai pad omhoog, het gaat alleen maar omhoog en het grootste gedeelte ben je echt maar aan het zigzaggen om boven te komen. Dat maakte het gelijk ook behoorlijk zwaar, en door de droogte en warmte wordt het nog wat zwaarder! Over de helft was er een uitkijkpunt, super mooi, alleen we moesten wel even in de rij aansluiten om een foto te kunnen maken. Nog een laatste stuk klimmen en daarna kwamen we eindelijk op de top aan. Op de top was het super winderig en dus ook gelijk een stuk kouder (ik had natuurlijk geen trui of jas meegenomen, maar ben niet bevroren). Na een overdreven lange pauze om wat te eten, van het uitzicht te genieten en natuurlijk ook wat bij te komen oh en niet te vergeten de nodige selfies etc. Was het tijd om aan de weg naar beneden te beginnen. Groot deel van de weg hebben we naar beneden gerend want het deed gewoon zeer aan je knieën om te lopen en steeds tegen te houden. We hadden totaal geen benen meer over om nog terug te lopen vanaf de parkeerplaats naar het centrum, dus we zijn gaan proberen te liften. Na een tijdje wachten mochten we achter in de camper springen en dat heeft ons een paar kilometer lopen bespaard! Na een heerlijk lange douche besloten om nog een ijsje te gaan eten, was echt veel te lekker. Daarna heerlijk in de zon gelegen want het was prachtig weer nog steeds! In de avond Lord of the Rings deel 2 gekeken, ja wordt nog eens wat met mij nadat ik thuis alleen deel 1 gekeken heb.

Maandag 15 januari was de volgende ochtend, weer een dag met de bus, vandaag gelukkig geen lange rit: op naar Queenstown! Onderweg waren wij gestopt bij een super grote fruit winkel, vol vers fruit, groente en real fruit ice cream. Daarna was het tijd om naar de AJ Hackett brigde te gaan, de beroemde brug, namelijk die van de eerste commerciële bungyjump. Na een korte film over de geschiedenis van het bungy jumpen en alle mogelijkheden in Nieuw-Zeeland, hadden we de tijd om buiten te kijken naar de mensen die gingen springen. Leuk om te zien, maar mij niet gezien haha!
Echt een super ontvangt in het hostel en zo fijn airco op de kamer! Daarna naar het lake gegaan om wat oude bekende van de nieuwjaars bus te zien en om lekker te zonnen & zwemmen uiteraard.
In de avond met een groepje langs een paar barretjes geweest, gezellige afsluiter want de meeste zal ik niet meer tegenkomen! De volgende ochtend kon ik heerlijk ontbijten op het dakterras van het hostel. Samen met een Nederlands meisje een rondje door de stad en tuinen gelopen, daar kwam ik een Frans meisje tegen van het hele begin. Toen hebben we besloten om met zijn 3e een ijsje te halen, want wat een geluk de ijszaak uit Wanaka zat hier ook!
Later in de middag de bungy video van m’n travelbuddy gezien, nou nooit van mijn leven haha. Daarna samen een Fergburger besteld, want anders ben je natuurlijk niet echt in Queenstown geweest. De burger was mega lekker, maar niet super speciaal.
In de avond met groepje van de bus en onze toekomstige busdriver (had hem al 1 dag gehad op het Noorder eiland ook) kleine kroegentocht gedaan. De ochtend was lekker lui, met wat computer research voor hostels en de rest van mijn plannen. Het regende ook dus was niet heel slecht dat ik even binnen bleef. Later in de middag met een grote groep frisbee golf gaan spelen, 18 holes in de tuinen waar ik eerder had gelopen. We hielden het helaas niet droog, maar het was erg gezellig!
In de avond nog een avondje eraan geplakt met de pubcrawl, begon al goed met gratis pizza, maar dat was dan ook wel het hoogte punt haha. Niet te laat in bed, want de volgende ochtend moesten we weer in de bus stappen voor een lange dag! De eindbestemming voor morgen is Gunn’s Camp, maar onderweg veel stops maken in deepsouth en het hoogtepunt toch wel de Milford Sound cruise (Fjorden).

Geloof dat jullie zo wel weer even voldoende te lezen hebben, nu zijn jullie up to date tot 10 dagen geleden!

Liefs vanaf Stewart Island.

1. Connie:
    27 januari 2018
    Jeetje lief wat maak je allemaal mee leuk hoor !!!
    En inderdaad 3maanden zijn om gevlogen dus genieten nog maar hoor voor je het weet sta je weer op Schiphol.
    Nou vind ik dat ook niet erg hoor haha ik vind het super wat je allemaal doet een hele belevenis dat is het zeker .
    Nou dikke 💋💋 weer en tot horens weer xxxxxxxx
  2. Frederique van der goot:
    ben je dan nu op Bali?
  3. Sharon:
    27 januari 2018
    Ik vlieg 3 maart vanaf Auckland naar Denpasar pas!