Deepsouth en Stewart Island

10 februari 2018 - Westport, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

De ochtend begon met lopen van het hostel naar de bus voor Deepsouth! Het weer was helaas nog niet opgeknapt, vandaag is weer eens zo’n veel te mooie busrit waar we dus de helft niet van te zien krijgen. De eerste stop was in het plaatsje Te Anau, tijd om boodschappen te doen, een pie te kopen en naar Real Journey Office te gaan om tickets te kopen voor Milfordsound en de ferry naar Stewart Island. Daarna een aantal foto stops gemaakt waaronder: een open veld met uitzicht over de bergen, korte wandeling langs Mirrorlakes, Holmer Tunnel (bergen in de wolken), The Charm (soort waterval) en daarna veel overgeslagen vanwege de tijd en het slechte weer. Aangekomen bij de Cruise terminal moesten we nog even rennen om de boot te halen. Super mooie plekken voor op het boven dek uitgekozen! De meest gefotografeerde berg liet zich natuurlijk niet zien, want het was behoorlijk bewolkt. Door de regen hadden we wel mazzel, daarom waren er erg veel watervallen van de bergen af! Ondanks alle regen was het super mooi, alles lijkt eigenlijk kleiner dan het is omdat het allemaal zo groot is. Er waren 2 watervallen waar de boot heel dichtbij kwam. Tussen door ergens nog moeten schuilen, omdat het toch wel heel hard begon te regenen.

Na de cruise zelfde weg voor een groot deel, op naar Gunns Camp. Weer gestopt bij de Holmer tunnel, nu met uitzicht en een Kea! Nog gestopt bij een rivier, met water dat je kunt drinken, super interessant wel. Aangekomen in Gunns Camp uitleg gekregen over het terrein, het is allemaal best oud en draait op een generator, dus in de nacht is er dan ook geen stroom of iets. We dachten dat we nog wel konden koken, want we wilde mee met de wandeling van de busdriver. Was dus niet helemaal het geval, maar we konden ons bord wel meenemen in de bus en daar eten, kan je vertellen dat dat geen succes is met pasta met rode saus….
De wandeling zelf was super leuk en mooi! De wandeling lees klim ging naar Lake Marian, een glacier lake. Uiteraard in de wolken, maar dat maakte het juist wel heel erg mooi! Na de wandeling een lekkere warme douche, verwarmt door een vuurtje! Tot het licht uitging nog even in de keuken gezeten met wat mensen en daarna heerlijk geslapen (want het was zo lekker stil)!

In de ochtend de bus weer inladen en proberen om zo min mogelijk sandflies mee de bus in te nemen. De eerste minuten van de bus reis hoorde je alleen maar sandflies die werden dood geslagen. Een lekker ochtend wandeling door een bos waar je niet door de bomen het bos niet meer zag maar door het mos het bos niet meer zag, onwijs mooi. De wandeling bracht je naar Gunn lake, met heel verrassend een giga uitzicht over het lake en de bergen.
Terug in de bus was het tijd om terug te gaan naar Te Anau voor de komende 2 nachten. Bij het hostel was het wachten tot de bedden klaar waren, er was geen dorm room meer, dus ik heb in een glamping tent geslapen. Kunnen we dat ook weer zeggen, grote tipitent met bedden erin, best relax!
In de avond een mooie zonsondergang met z’n 4e gekeken, de zon ging achter de bergen onder en daarvoor was het lake (niet verkeerd). De volgende ochtend met een shuttle busje naar de Kepler track gebracht, een van de great walks, voor een 1 day hike. 22 km later en een lift door een Frans koppel terug naar het hostel verder, was ik best wel moe. Na in Wanaka deel 2 van Lord of the Rings gezien te hebben was het vanavond tijd voor deel 3!

Een luie zondag ochtend (21 januari) voordat het voor mij tijd was om weer in de bus te stappen. Met een behoorlijk lege bus gingen we vandaag richting de ferry naar Stewart Island! Onderweg behoorlijk wat korte stops gehad, paar mooie foto stops ook. In Invercargill werden de mensen afgezet die niet naar het eiland wilde. Voordat we hen gingen afzetten was er nog even tijd voor een gratis museum, altijd leuk! Daarna reden wij door naar Bluff, waar we nog iets te vroeg aankwamen voor de ferry. Onze driver bracht ons nog naar Stirling point, het meest zuidelijke puntje van het Zuidereiland.
Het tochtje met de ferry was kort maar heerlijk, paar golven altijd leuk. Nadat ik had ingecheckt in mijn hostel ben ik met een klein groepje voor een korte wandeling gegaan, pinguïn spotten en kiwi spotten. De pinguïns lieten lang op zich wachten, maar toch 3 pinguïns uit het water zien klimmen. Het was in de avond onwijs koud op het eiland, na een tijdje proberen kiwi’s te spotten ben ik zonder succes en bevroren naar mijn bed gelopen.

In totaal ben ik 6 nachten op Stewart Island gebleven, best wel een tijdje dus. De volgende dag was het een beetje het gedoe in het hostel dat we de kamer uit moesten met spullen en al, dus ben niet lang weg geweest van het hostel. In de avond kwamen er wat bekende met de ferry aan en ben ik weer op pinguïn en kiwi spot jacht gegaan. Meer pinguïns dan gisteren en ze bleven ook best vaak in het zicht staan, super schattig (kleinste soort pinguïn). Opnieuw geen kiwi gezien… wel weer verwend met veel sterren, de Melkweg en vallende sterren. De volgende dag was het tijd voor de Great Walk op het eiland zo’n 13 km per dag voor 3 dagen. Het begin en einde van de wandeling was wat saai, dit ging over de auto weg. Nadat we op dag 1 de weg hadden verlaten, kwamen we gelijk op een strand aan inclusief een zeeleeuw die zichzelf aan het ingraven was tegen de hitte. Op het volgende strand was het tijd voor een pauze met zwemmen, zonnen en schelpen zoeken. Aangekomen op de camping kwamen we erachter dat het er vol met bijen zat, niet erg rustgevend. Gezellig groepje mensen op de camping en een tochtje door het bos voor kiwi’s kon natuurlijk niet ontbreken (weer geen succes). De tweede dag was behoorlijk zwaar, heuvels en modder goede combi. Rond etenstijd waren we op de nieuwe camping, dit omdat het de hele ochtend regende en daardoor laat zijn begonnen. Mooie zonsondergang en opnieuw geen succes met kiwi’s zien. De laatste dag op de track waren we wat vroeger begonnen en al met lunch terug in het stadje. Een heerlijke douche in plaats van de oceaan was erg fijn.  Na wat bijkomen en een lunch was het tijd om mijn hike buddy uit te zwaaien bij de ferry. De laatste twee dagen Stewart Island heb ik lekker series gekeken, rond gelopen, pinguïns en kiwi’s gekeken met het groepje van de eerste camping (alleen 1 pinguïn gezien) en naar Ulva Island geweest.

Ulva Island is een klein eiland waar je vanaf Stewart naar toe kunt. Op Ulva Island kun je alleen overdag komen en het zit er vol met vogels. Mooie wandelingen en heel veel vogels verder was het weer tijd om terug te gaan naar het hostel. Had weer dikke pech want andere mensen hadden een kiwi gezien op Ulva Island.. De volgende dag ging mijn boot wat laat, het was regenachtig en storm achtig, dus heb nog lekker in het hostel gezeten en eindelijk Expeditie Robinson af kunnen kijken! Op de boot kwam ik nog een oude bekende tegen, altijd gezellig natuurlijk.

Deze dag bleef ik in Bluff slapen, niet zo heel goed over nagedacht want er was helemaal niks te doen en omdat het weekend is ging er de volgende dag ook geen bus naar Invercargill waar ik heen moest.. Toen ik aankwam in het hostel was er helemaal niemand, was ik dan in mijn eentje in een vet oud huis vond het een beetje creepy haha. Gelukkig kwamen er later steeds meer mensen toch wel!

Merk dat het erg lastig is om steeds maar bij te houden met schrijven, nu zijn jullie in ieder geval op de hoogte tot 27 januari!

Liefs uit Westport (nog steeds op het Zuidereiland).

1. Connie:
    10 februari 2018
    Nou lieverd goed om weer iets van je te horen !!!
    Ik vind het allemaal maar bijzonder hoor wat je mee maakt .
    En spannend .
    Ik moet nu wel lachen om je openings zin nu HALLO ALLEMAAL !!!!
    Dat is momenteel een ( liedje ) dat nu een Hit hier is ik weet niet of je iets er van mee krijgt via wie dan ook 😂 jdenk het niet
    Maar het zit gelijk in je hoofd waar je de hele dag niet meer van af komt 😝
    Maar we gaan het zingen als je terug komt voor je oké 😂😂😂
    Nou lief geniet van alles om je heen .
    Kijk goed uit 😉
    Dikke 💋💋💋💋💋 van ons weer
  2. Connie:
    O er stond Hoi allemaal 😕
    Nou ja kan je na gaan wat het liedje met je doet 😂😂😂😂💋💋💋
  3. Frederique van der goot:
    haha leuk Connie!
    veel plezier nog Sharon, misschien heb jij wel een liedje over Sandflies😉
    💋💋💋
  4. Marry:
    10 februari 2018
    Zeker leuk hallo allemaal zeker een hit over een juf nou ben jij ook gymjuf
    Haha
    Maar wat is je reis boeiend lieverd
    Nog heel veel plezier
    Dikke knuffel xx